http://es.123rf.com/clipart-vector/arco_iris.html

Translate

martes, 11 de diciembre de 2012

Taxonomia de Bloom


INTRODUCCIÓ

La Taxonomia de Bloom i la Taxonomia Revisada de Bloom són eines clau per als docents i els encarregats del disseny de capacitacions. 
Benjamí Bloom va publicar la taxonomia original en els anys de 1950 i Lorin Anderson i Krathwohl li van fer revisions en el 2000. Però des de la més recent publicació de la taxonomia han ocorregut molts canvis i desenvolupaments que han de tenir-se en compte, que atén els nous comportaments, accions i oportunitats d'aprenentatge que apareixen a mesura que les TIC (Tecnologies de la Informació i les Comunicacions) avancen i es tornen més omnipresents. 
Tant la Taxonomia Original com la revisada se centren en el domini cognitiu. Compleixen una funció però no s'apliquen a les activitats realitzades a l'aula. La present Taxonomia per a entorns Digitals no es restringeix a l'àmbit cognitiu; és més, conté elements cognitius així com mètodes i eines. Aquests són els elements que jo, com a docent en exercici, utilitzaria en les meves experiències d'aula. Així com en les taxonomies anteriors, és la qualitat de l'acció o del procés la que defineix el nivell cognitiu i no l'acció o el procés, per si mateixos. 

Mentre que Bloom representa el procés d'aprenentatge en els seus diferents nivells, això no implica que els estudiants hagin de començar en el nivell taxonòmic més baix per després pujar a altres nivells. Més aviat, significa que el procés d'aprenentatge es pot iniciar en qualsevol punt i que els nivells taxonòmics més baixos estaran coberts per l'estructura de la tasca d'aprenentatge. 

Aquesta taxonomia per a l'era digital no s'enfoca en les eines i en les TIC, doncs aquestes són amb prou feines els mitjans. S'enfoca en l'ús de totes elles per recordar, comprendre, aplicar, analitzar, avaluar i crear.



ANTECEDENTS DE LA TAXONOMIA DE BLOOM

L'any de 1956, Benjamí Bloom, psicòleg educatiu que treballava a la Universitat 
de Chicago, va desenvolupar la seva taxonomia d'Objectius Educatius. Aquesta taxonomia es va convertir en eina clau per estructurar i comprendre el procés d'aprenentatge. En ella 
va proposar que aquest últim encaixava en un dels tres dominis psicològics, el Cognitiu. 

• el domini Cognitiu – processar informació, coneixement i habilitats mentals 
• el domini Afectiu – actituds i sentiments 
• el domini Psicomotor - habilitats manipulatives, manuals o físiques 

Benjamí Bloom és millor conegut per la seva Taxonomia de Bloom que examina diferents 
mirades al domini cognitiu. Aquest domini categoritza i ordena habilitats de pensament 
i objectius. La seva taxonomia segueix el procés del pensament. 

No es pot entendre un concepte si primer no es recorda i no es pot aplicar coneixements i conceptes si no s' entenen. 
La proposta és un continu que parteix d'Habilitats de Pensament d'Ordre Inferior (LOTS, per la seva sigla en anglès) i va cap a Habilitats de Pensament d'Ordre Superior (HOTS, per la seva sigla en anglès). Bloom descriu cada categoria com un substantiu i les organitza en ordre ascendent, d'inferior a superior.


TAXONOMIA REVISADA DE BLOOM 

En els anys 90, un antic estudiant de Bloom, Lorin Anderson, va revisar la Taxonomia del seu mestre i va publicar, l'any 2001, la Taxonomia Revisada de Bloom que descrivim a continuació. Un dels aspectes clau d'aquesta revisió és l'ús de verbs en lloc de substantius per a cada categoria i l'altre, el canvi de la seqüència d'aquestes dins de la taxonomia. A continuació es presenten en ordre ascendent, d'inferior a superior. 

SUB CATEGORIES DE LA TAXONOMIA REVISADA DE BLOOM  

Cadascuna de les categories o elements taxonòmics té un nombre de verbs clau, associats a ella. 

Habilitats de Pensament d'Ordre Inferior (LOTS)

Recordar – Reconèixer, llistar, descriure, identificar, recuperar, denominar, localitzar, trobar.
Entendre – Interpretar, resumir, inferir, parafrasejar, classificar, comparar, explicar, exemplificar.
Aplicar – Implementar, exercir, usar, executar. 
Analitzar – Comparar, organitzar, deconstruir, atribuir, delinear, trobar, estructurar, integrar. 
Avaluar – Revisar, formular hipòtesi, criticar, experimentar, jutjar, provar, detectar, monitoritzar.
Crear – Dissenyar, construir, planejar, produir, idear, traçar, elaborar. 

Habilitats de Pensament de Order Superior (HOTS)

Un altre element a destacar és que Anderson i Krathwohl van considerar la creativitat com a superior a l'avaluació dins del domini cognitiu. 
Els verbs anteriors descriuen moltes de les activitats, accions, processos i objectius que duem a terme en les nostres pràctiques diàries d'aula. Però no atenen els nous objectius, processos i accions que, a causa de l'emergència i integració de les TIC, fan presència tant en les nostres vides i en les dels estudiants, com en les classes i, en gairebé totes les activitats que diàriament escometem. 
Per les raons anteriors, hem d'esmenar aquest dèficit i revisar novament la taxonomia per “digitalitzar-la”, d'allí neix aquesta Taxonomia de Bloom per a l'era digital.


Clica per a més informació...


No hay comentarios:

Publicar un comentario